lördag 4 oktober 2008

Återkommande besökare

Nu har jag haft den här bloggen i två månader. Det har varit roligt och lärorikt. Nu känns det lite som jag går in i förvaltning, nu vet jag hur man gör och jag vet lite vad jag ska förvänta mig.

I veckan som gick fick jag pagerank på Google, gick från 0 till 2 i betydelse. Det är roligt och betyder att jag kommer lite högre i serpen när någon söker på rätt ord.

Bloggen har fått en form, ett språk och en liten trogen skara läsare. Nästa mål blir att bredda läsargruppen. Här finns det två sätt, hårt arbete eller referenser.

Hårt arbete

Jag har provat lite hårt arbete – alltså lite gerillamarknadsföring att skriva på andras bloggar, sajter etc för att på så sätt dra lite trafik. Bäst funkar det att länka via Twingly, en sajt som länkar ihop bloggen med de stora tidningarna. Problemet är att de som klickar på länkarna på NyTeknik, DN och SvD inte läser vidare. Efter att ha provat lite olika alternativ utan större framgång de senaste veckorna så kan jag inte dra någon annan slutsats än att twingly-läsarna inte vill läsa vidare. De gör som de flesta, tittar in och backar tillbaka. Hur mycket och hur länge de läser har jag ingen aning om, det klarar inte Google Analytic att mäta.

Referenser

En av anledningarna att jag startade bloggen var för att testa hur det går att etablera något på internet. Jag sökte efter ett bra sätt att dela med mig av olika tankar och då blev det enklast att starta en blogg. Jag skriver för mig själv om sånt som jag själv har nytta av att känna till och förhoppningen är att locka läsare som på något sätt liknar mig. Det tvingar mig att tänka lite mer och jag har märkt att jag lär mig mer när jag tänker.

Initialt är det naturligtvis folk som känner mig som läser bloggen. Nu måste det bli ändring på det.

Eftersom jag bara bryr mig om mina återkommande läsare så får ni gärna föreslå förändringar. Om jag inte hittar ett uttryck som är värt att tipsa om kan jag lika gärna lägga ner. Så, om du brukar läsa den här bloggen, kommentera gärna om det är något som fattas, något som är dåligt och kanske något som är bra.

Jag lovar att återkomma med lite uppföljning.

Inga kommentarer: