onsdag 22 oktober 2008

Reka terrängen

Ungefär lika klyschigt som det är att skriva proaktiv är det att referera till Sun Zis verk Krigskonsten, men men - det här är en ganska klyschig blogg så håll till godo. Ett av de fem grundelementen enligt Zi är terrängen, alltså kunskapen om var kriget ska utspelas. Har du bra kunskap om terrängen så får du ett övertag och i mitt fall ökar jag möjligheterna att påverka.

När jag åker på kundbesök så är det ofta klokt att titta in på företagets hemsida. Dessvärre är det ofta rätt svårt att hitta relevant information på ett företags webbsida eftersom det mest är modeord om proaktiva lösningar…

Om det är något som kunder gärna berättar om så är det företaget de jobbar på och framförallt vad de själva gör. Det behöver jag oftast inte veta. Jag måste naturligtvis ha ett visst hum, annars kan det bli ganska pinsamt.

I fredags gjorde vi lite annan förundersökning. Vi skulle till en gruvort i södra Dalarna och för att inte vara allt för mycket nollåttor kollade vi kommunens hemsida på vägen dit. På mindre än fem minuter hade vi bättre allmänbildning i kallpratsämnen än vi någonsin önskat.

Kort:

1. Strunta i företagets hemsida (eller kolla väldigt kort)

2. Googla på företaget och hitta andra källor än hemsidan

3. Hitta relevanta nischade webbsidor som beskriver det som företaget jobbar med, till exempel konkurrenters hemsidor

4. Googla på ortsnamnet om du ska utanför tullarna, kommunens hemsida brukar ha en kort sammanfattning

5. Googla specifikt vad bloggar skriver om företaget, det ger ofta en rätt bra uppfattning vad du kanske borde veta

Inga kommentarer: