fredag 3 oktober 2008

Remix av Hemnet

Inom copyright är remix en stor fråga, var går gränsen för vad man får och inte får göra med andras verk. Det finns oändligt många exempel där någon tar två gamla idéer och skapar något nytt, det är det klassiska receptet på innovation. Det här är en illustration (som egentligen bara visar att remix är bra – det har väldigt liten koppling till allt som jag skrivit):

Få sajter har sådan nischdominans som Hemnet. I princip alla lägenheter som ska säljas säljs via annonser på Hemnet. Mäklarsamfundet insåg tidigt att internet var en bra kanal och efter tio år är Hemnet totalt dominerande. För att annonsera på Hemnet måste du vara mäklare, privatpersoner är inte välkomna.

Mitt i den av media påhejade nedgången på fastighetsmarknaden lanseras flera sajter nya tjänster som Mäklarsamfundet inte vill veta av. Booli.se visar begärt pris och utropspris, Boligan.se visar hur priserna på objekt till försäljning förändras och det kommer fler sajter som tar gammal information och skapar något nytt.

Varför blir då hemnet så upprörda över dessa uppstickare? För att de hotar hemnets ställning och att de exponerar ny data som ger konsumenten en bättre möjlighet att göra bra affärer. Booli kommenterar ett utskick från Mäklarsamfundets VD Lars Kilander på sin hemsida och det visar tydligt vad samfundet har för åsikt.

Det är svårt att bedöma hur allvarligt hot dessa sajter egentligen innebär. Jag ser det mer som en breddning av informationen som inte kan vara dålig för någon. De enda mäklare som ska känna sig hotade av remixen är de som inte lyckas så bra med sina uppdrag.

Så, vad borde hemnet göra? Naturligtvis borde de fånga upp de här idéerna och göra det bättre. Att slå sig för bröstet och vara nöjd är garanterat en dålig taktik.

--

Relaterat VA, DagensPS, Booli

Inga kommentarer: