onsdag 1 oktober 2008

Persistent

Det händer mycket i världen. En del grejer står det om i tidning. Men nyheter är till största del bara ett meningslöst tidsfördriv, något som Torstens exemplifierar på sin blogg om fåniga nyheter. Nyheterna har ett underhållningsvärde, men inte mycket mer.

Varför är det då meningslöst att titta på nyheter? Av den enkla anledningen att det inte ger någon bestående kunskap. Media är bra på att fånga ögonblicksbilder, hur många procent börsen gick upp eller ner den ena eller andra dagen. Det här spelar ju väldigt lite roll för de allra flesta. Det som betyder något är de långsamma förändringarna och det är något som tidningarna nästan alltid missar.

Det som står i dagens tidningen är ofta helt ointressant om bara några dagar. Det är därför jag försöker undvika om skriva om nyheter, med undantaget för att dra lite trafik till bloggen via Twingly. Jag försöker skriva persistent, det som står här ska vara intressant inte bara idag utan även om två år. Bloggen går nämligen inte till pappersåtervinning vid dagens slut och därför är det långsiktigt bättre att inte skriva om dagsaktuella saker. Det betyder inte att jag undviker dagens exempel, huvudsaken är att de visar på något som är intressant långt efter dåtiden.

När den som läser söker informationen måste du skriva tidslöst, dagsaktuellt är bara sååå nittonhundra.

2 kommentarer:

Torsten sa...

Jag håller inte med. Det finns ett värde i att följa nyhetsflödet. Och jag tycker att jag får ut mer av nyhetsflödet än ett antal ögonblicksbilder. Om man sätter ihop rätt ögonblicksbilder kan man se trender.

Men det kan vara svårt filtrera. Mycket som det rapporteras om saknar relevans. Då tänker jag inte främst på den typen av nyheter som jag skriver om på min blogg (http://faniganyheter.blogspot.com). Det är oftast harmlösa saker som i bästa fall har ett visst underhållningsvärde.

Värre är då när man rapporterar på ett påträngande personligt sätt om djupt tragiska händelser i människors liv. Om det sker ett mord så är det klart att det skrivs om det i nyheterna. Men på vilket sätt är det viktigt att tränga in i varje del av de drabbades liv?

Den typen av rapportering är onödig.

Magnus Fasth sa...

Ok, om du skapar din egen långsiktiga trender så är det bra. Men vore det inte bättre att kunna läsa det direkt?
Det som jag framförallt inte gillar med nyheter är att de blir gamla och att de i backspegeln är hopplöst ointressanta. Det som inte är intressant i framtiden borde inte rapporteras om i nutid heller. Om många pusselbitar/ögonblicksbilder ger en bestående kunskap tycker jag tidningarna kunde vänta med att skriva sin story. Den pågående finanskrisen kommer tillexempel att vara intressant i framtiden, men inte de dagliga upp och nedgångarna.