torsdag 23 oktober 2008

Responscykeln

Alla former av arbete har en responscykel. Du gör något och får en reaktion, positiv eller negativ. I det vardagliga samtalet är responscykeln bara några sekunder, i större projekt kan cykeln vara flera dagar. Ju längre responscykel desto mindre effektivt blir det arbete du gör. Därför är det viktigt att förändra sättet du arbetar så att du får snabbare svar.
Det första är att ta bort allt som rimligen kan sinka användaren. Om någon måste logga in på en specifik sida (i mitt fall buggrapporteringssystemet) för att ta del av information är det flera saker som kan fördröja arbetet; att inte komma ihåg adressen, att inte veta sitt användarnamn, att inte kunna lösenordet, att inte förstå var man ska klicka.
Med allt fler sätt att kommunicera är det viktigt att göra det enkelt. Om jag med ett klick kommer precis dit jag ska - utan att behöva fylla i någon övrig information - så ökar dramatiskt sannolikheten att jag gör det som jag förväntas göra. Gör det möjligt att djuplänka precis till sidan där jag ska förväntas göra något, då blir arbetet effektivt.

Inga kommentarer: