onsdag 29 oktober 2008

Varför producera?

Häromdagen var jag på lunch och diskuterade kärnverksamhet. Vad är det som är ett företags kärnverksamhet egentligen?

Jay Abraham säger att det är utveckling och marknadsföring; allt annat är kostnader. Andra hävdar att det är kunskapen, alltså det som på svenska heter know-how.

Sen finns det de som tror att produktionen är målet med verksamheten, men det är lika mycket 1900-tal som jordbruk var 1800-tal. Under respektive århundrade var det ett bra sätt att generera rikedom, men idag så är varken det ena eller andra särskilt lönsamt.

Det är väl inte så att Apple tjänar pengar på att producera iPods? Nej, det är marknadsföringen som skapar värdet. Det finns en hel uppsjö pryttlar som gör precis samma sak som iPoden, men ingen säljer grunkan med samma marginal som Apple.

Alltså, det är innovation och image som är lönsamt. Så sluta producera och fokusera på produktens story, det är den som skapar värde. Det är din kärnverksamhet.

1 kommentar:

Torsten sa...

Kul kommentar om "know-how"! Misstänkte att "know-how" fanns med i svenska akademiens ordlista, men jag var tvungen att kolla. Och visst är "know-how" korrekt svenska. Precis som knock-out.

När det gäller kärnverksamhet så är det väl så att det inte finns något "rätt" svar på vad kärnverksamhet ska vara. Det måste bero på vem som driver det som ska vara kärnverksamheten.

För min granne så är t.ex. jordbruk kärnverksamhet. Och även om det inte är lika mycket 2000-tal som Apples image-skapande, så är det nog jordbruk som funkar bäst för just honom. Han ser i alla fall ut att vara välmående.

Det blir bäst om man jobbar med en kärnverksamhet som man är duktig på!