måndag 13 oktober 2008

Jing

Det finns ett program som heter Jing. Det är ett alldeles förträffligt verktyg för att spela in vad som händer på skärmen och för att skicka till någon som behöver se det.

Om jag till exempel ska rapportera en bugg är det betydligt enklare och effektivare att spela in hur jag gör och vad som händer, om jag vill kan jag även spela in ljud och förklara vad jag gör. Förutom att jag slipper skriva ett långt mejl med skärmdumpar så undviker jag dessutom frågor från den berörda utvecklaren. Allt blir fullständigt solklart.

En trevlig feature är att det jag spelar in läggs upp på en server och kan sedan streamas av den som ser klippet. Här är ett exempel på hur man använder Google.

Företaget som gjort programmet säljer mjukvara för att spela in skärmfilmer. Jing är ett gratisprogram som gör reklam för produkterna de tjänar pengar på. Bra för dem och bra för mig. Ladda ner och prova här.

Inga kommentarer: