tisdag 21 oktober 2008

Svårt att motivera intuitionen

När jag säger proaktiv så betyder det att göra rätt från början – att förutse problemen och undvika dem. Det som är svårt i det här är att vägen till rätt aldrig är tydligt utstakad. Ofta baseras rätt beslut på känslan att agera på det ena eller andra sättet.

I min dagliga dialog med kunder är det alltid en förhandling när något ska förändras. Allt för ofta blir gamla mönster mallen för det nya. Det är ett stort problem. I de här situationerna känner jag ofta på mig när något inte är rätt, men det är alltid svårt att peka på vad. Det beror på att intuitionen är väldigt svår att konkretisera. Så fort jag försöker motivera varför jag väljer att göra på ett visst sätt så tappar jag fokus och det är då jag ofta går med på kompromisser som jag egentligen inte tror på.

Här är ett litet exempel på att veta något men inte kunna beskriva det. Du kan enkelt komma ihåg ansiktet på någon du bara sett en enstaka gång, men så fort du försöker sätta ord och beskriva hur personen såg ut så blir bilden snabbt väldigt suddig. Prova själv, ta någon du mötte på vägen till jobbet. För ditt inre kan du först se ansiktet väldigt tydligt, men så fort du försöker beskriva detaljerna så blir det förvånansvärt svårt.

Intuitionen fungerar ungefär som bilden av personen du mötte och jag har insett att det här är något som är mycket värdefullt. Hjärnan uppfattar mönster och samband och det undermedvetna är mycket snabbare än det medvetna. Om du lär dig lyssna på ”magkänslan” så är det lättare att snabbt nå rätt slutsats. Men det är viktigt att komma ihåg att det är väldigt svårt att motivera varför du kommit till just det valet.

Just nu försöker jag sätta fingret på vad som är rätt och vad som är fel i det arbete jag gör, en kunskap som jag på grund av den inneboende komplexiteten huvudsakligen baserar på känsla. För att kunna göra det måste jag frikoppla intuitionen från analysen av den enkla anledningen att utredandet spoliera instinkten.

Ett första steg är att inte kompromissa när något känns fel. Det är det enkla, att inte ge med sig när något känns galet. Det andra, att hitta bakgrunden till varför det känns fel, är en betydligt längre resa. Jag har kommit en bit på vägen och jag ska skriva lite om sätten att nå dit, men inte idag – eftersom det känns som det här redan är lagom långt.

2 kommentarer:

Torsten sa...

För att anknyta till gårdagens inlägg:

Du säger alltså att du är proaktiv när du egentligen inte kan motivera din åsikt om hur saker kan göras annat än med magkänslan?

Själv köper jag magkänsleargumentet mer än proaktivitetsargumentet.

Magnus Fasth sa...

Hej Torsten.
Det jag säger är att om något känns fel så ska jag inte göra så och det proaktiva i det hela är att analysera varför det känns fel, något som är ganska svårt att sätta fingret på.
Så länge jag inte kan motivera med konkreta argument så blir det svårt att få min vilja igenom, eftersom argumentet ”magkänsla” inte funkar i en förhandling. Alltså ger magkänslan kunskap för att kunna göra ett proaktiva val, men först efter att jag klurat ut varför intuitionen säger vad som är rätt och fel.