måndag 27 oktober 2008

Tillbaka till sommaren 2003

Även om jag försöker att inte läsa tidningar går det för den sakens skull inte att undvika att snappa upp lite nyheter. Jag har några kompisar som brukar mejla mig viktiga nyheter och det är något jag uppskattar.

Den stora grejen verkar ju vara börsnedgången. Av medias bevakning så verkar den skett de senaste två veckorna, men börsen började ju falla redan för ett år sedan. Det har gått lite fortare nu på slutet, men nedgången har hållit på i ett helt år. Index har fallit från drygt 1400 till knappt 700, det är halveringen som skett det senaste året. Redan i mars hade index gått ner till drygt 1000. Så halva halveringen skedde innan proppen gick ur bostadsmarknaden. Just nu är börsen tillbaka på indexnivåerna från sommaren 2003.

För den som följer börsen är det här ingen nyhet. Orkar du läsa tidningen varje dag så ger även media den här informationen. Men varför samla på den typen av kunskap? Informationen finns när du vill ha den, sök när du behöver den istället. Om det är något som sjunkit mer än börsen på sistone så är det priset för kunskap. Den är i princip gratis nuförtiden.

Diagrammet ovan ger mig en mycket bättre bild än tidningarnas artiklar och rubriker. Eftersom jag är intresserad av de långsamma skeendena så är det mycket bättre att söka den information jag vill ha. Grafen tog mindre än någon minut att hitta och ger mig betydligt bättre förståelse än tidningarnas svarta rubriker.

---

Relaterat DN, SvD

Inga kommentarer: