tisdag 14 oktober 2008

Hyr ett varumärke

Imorgon är det skoljoggen™ på en skola här i närheten. Det kostar inget att vara med men eleverna uppmanas ta med en springslant för att stödja Barncancerfonden. Det låter väldigt fint i det brev som skickas till alla föräldrar, jag refererar det viktigaste längre ner.

Förra året gav skoljoggen™ 1,6 miljoner kronor till cancerforskningen. Det är ju jättebra. Men vad är rimligt att arrangören får betalt? Det står att förmånstagare är Barncancerfonden och Skolidrottsförbundet.

Jag googlade lite för att få reda på mer. Då framgår det att de båda förmånstagarna delar på de insamlade pengarna, det vill säga det som blir kvar när den sistnämnde administrerat sin egen verksamhet.

Skolidrottsförbundet gör säkert mycket som är bra, men jag tycker det är lite osmart att låna in Barncancerfondens varumärke för att samla in merparten av pengarna till den egna verksamheten.

Av de 3,7 MSEK som skoljoggen™ drar in går 1,6 MSEK till cancerforskning. Resten går till skolidrotten, om man drar bort den halva miljon det kostar att arrangera det hela.

Vad lär vi oss av detta?

Jo att igår fungerade det så här; vill du samla in pengar till din egen verksamhet så ska du låna ett känt varumärke som den tilltänkta målgruppen sympatiserar med. Förmodligen ger varumärkeslånet betydligt bättre möjlighet att dra in pengar vilket ger dig en god avkastning i slutänden.

Idag är det ganska lätt att hitta den information som saknas i det fina informationsbrevet. Därför är det viktigt att vara tydlig med upplägget. Skriv i klartext att ni delar på pengarna 40/60 och att varje skänkt krona ger 40 öre till cancerforskning.

Det finns fler än jag vill förstå vad det handlar om och det är lite dumt att inte skriva tydligt från början. Det där internet gör allt transparent och verkligheten kommer numera ofta ifatt de luddiga formuleringarna.

---

Mer referenser på sidan 8

Inga kommentarer: