måndag 6 oktober 2008

Klicka på länkar

Vi skickar länkar och klickar på länkar oräkneligt många gånger per vecka, jag styrs lika mycket av mina vänner som av Google och min egen fria vilja.

Av alla hundra länkar jag ser varje dag, vilka väljer jag då att klickar på?

Får jag för mycket information om vad jag kommer att få se så minskar sannolikheten att jag klickar mig dit. Då slår mitt interna spamfilter till. Så fort jag funderar över varför jag ska klicka så kommer jag antagligen inte att göra det. Därför är det viktigt att skriva rätt och definitivt inte skriva för mycket. Den knapphändiga informationen måste locka min nyfikenhet.

När du ska länka till något så ska beskrivningen inte vara längre än en löpsedel och du ska aldrig skriva vad det egentligen handlar om. Ett ”kolla det här, det här är något för dig” funkar mycket bättre.

Inga kommentarer: