torsdag 9 oktober 2008

Du är vad du tänker

Häromdagen lyssnade jag på Brian Tracy och han sa något så fånigt som att man blir som man tänker. Värsta klyschan, men vad tusan tänkte jag och provade.

På jobbet tänker jag att ”jag är en positiv människa”. Det betyder att jag har den inställningen i allt jag säger till mina medarbetare och bara genom att ställa in hjärnan på att vara positiv så känns allt mycket bättre. Det låter inte klokt, men det funkar faktiskt.

Igår tog jag det här tankesättet ett steg till. Jag hade skickat en fråga till en kollega och fick ett positivt men aningen gnälligt svar:

”Klart jag är intresserad av att slippa det här andra skitprojektet lite... Kan alla måndagar och fredagar, och kan eventuellt stjäla en onsdag.”

Innan jag vidarebefordrade mejlet så strök jag några ord och helt plötsligt lät det mycket bättre.

”Klart jag är intresserad! Kan alla måndagar och fredagar, och kan eventuellt stjäla en onsdag.”

Jag har inte ändrat den faktiska innebörden. Det eviga dagliga gnället lever jag gärna utan och kan jag reducera det så kommer jag göra det fortsättningsvis också.

Den korta versionen: Tänk positivt och hjälp andra göra det också!

1 kommentar:

Anonym sa...

Gäller inställningen. Med en positiv bild till livet och omgivningen kommer man långt i livet utan allt för stora hinder i vägen... :)