tisdag 30 september 2008

Proffs vs. massan

I lördags åkte jag tåg till Göteborg och det gjorde Stefan också. Eftersom jag alldeles nyligen upptäckt konceptet med Creative Commons så var jag naturligtvis nyfiken att höra vad Stefan (som är illustratör) tyckte om det, blir det inte svårare att försörja sig på ett kreativt yrke när internet öppnar nya lagliga möjligheter för obegränsat många hobbyentusiaster? Det var en fantastiskt trevlig konversation som svävade ut åt både ett och annat håll allt medan metropolerna längs stambanan susade förbi.

Efter ett par timmars diskussion så blev slutsatsen att det hittills inte blivit så mycket svårare, kanske främst för att entusiasterna saknar rutin att kunna leverera snabbt och korrekt. Det är också en stor skillnad i kvalitet - självklart(!) – men min fråga är vem som märker det?

Ta den här bloggen tillexempel. Det är ingen stor litteratur och det är inte tillräckligt smart skrivet för att någon ska analysera det om hundra år. Men frågan är i vilken utsträckning nån bryr sig? Skule jag någon dag skriva något som var tilräckligt intresant så spelar det inte någon störe roll att jag stavat fel eller att jag uttrycker mig så yxigt. Så länge det går att läsa och du förstå vad jag menar, räcker det? Ja och nej skulle jag säga.

Den som tar sig tid att läsa bryr sig antagligen mindre om det grafiska, den som vill bedöma sidan har många anledningar att inte ens börja läsa. Den här sidan skriker dålig webbdesign och amatörmässigt innehåll, jag har svårt att tro att det första intrycket är annat än ”en helt vanlig dussinblogg".

Det finns en ganska stor grupp som hellre läser Aftonbladet än någon rolig/relevant blogg. Är det för att Aftonbladet levererar kvalitet eller är det att förväntningen är att nyheter ska läsas på en tidnings webbsida? Kommer det här att förändras de närmaste åren? Jag tror att trenden går från proffsigt till entusiastiskt, alternativet känns helt enkelt inte rimligt. Frågan är väl snarast hur fort pendeln svänger, hur snabbt den sen slår tillbaka och var den slutligen hittar ett nytt jämviktsläge.

Inga kommentarer: