fredag 5 september 2008

Reverse mentoring

Att ha en mentor är ett bra sätt att snabbt etablera sig i en ny situation, kanske vanligast som nyanställd på ett nytt jobb. När vi anställer är det en självklarhet att det finns en mentor med ett etablerat nätverk som snabbt kan få upp de nyanställda till produktiva och duktiga konsulter.

En sak som ofta glöms bort är hur den nya situationen förändrar dina kommunikationsverktyg. Ett nytt jobb så betyder det att de verktyg du är van vid får en helt ny betydelse. Det öppnar både nya möjligheter och sätter begränsningar - du kan exempelvis inte skriva på samma sätt på din blogg. Det finns ett förtroende hos dina klienter att det som sägs inte är sökbart på Google nästa dag.

Det verkar harmlöst att dina kontakter vet vad du gör och var du är. För dig kanske det inte känns hemlighet, men för din klient kan det vara strategiskt att konkurrenterna inte vet att just du är där. De sociala nätverken lämnar allt för tydliga spår och det är inte alltid bra. Vi har flera kunder där det är taktiskt viktigt att inte associeras med vårt företag. Våra klienter investerar i ett försprång och det måste naturligtvis respekteras.

Det är här som mentorn kommer in. Mentorns uppgift är att visa vad som är ok och inte. Men det här är ju ingen direkt nyhet. Men när man vänder på det blir det spännande.

Med reverse mentoring är det de unga som lär de äldre, visar vilka möjligheter de Web 2.0-kanalerna öppnar. Det gäller att vara ödmjuk inför faktumet att de unga talangerna ofta har bättre koll på framtiden än de äldre kollegorna. De unga vet på ett helt annat sätt vad som är ok och inte i sammanhang där du själv kanske inte har koll på etiketten.

På andra bloggar skrivs det att Jack Welsh, chefen på GE, beordrade sina chefer att skaffa en ung mentor som kunde visa Internets fördelar och framtid. Sant eller inte – det är i alla fall rätt tänkt.

Inga kommentarer: