Newsmill tar bloggkonceptet och lanserar en sajt för åsikter. De tar några bloggar och slår ihop det till en någon sorts kommenterande nyhetskanal. Genom lite dramatisk åsiktschock drar de många läsare ganska snabbt, på en vecka drar de lika mycket trafik som en medelkänd modebloggare. Eller har de det? En snabb check på Quarkbase visar att 25 % av sidvisningarna till sajten kommer från Tyskland, motsvarande för DN är 0,7 %. Det är lite konstigt. Är det manipulerad trafik för att driva statistiken inför releasen?
Det finns naturligtvis goda chanser att det lyckas och det beror inte på att det jag läser på sajten är särskilt intressant. Det är av mindre betydelse för i konceptet finns det in inbyggd dynamik som de stora tidningarna saknar. Det intressanta kommer skriva sig självt, det här kan bli en bra kanal för web 2.0 – den interaktiva, delaktiga webben.
Förhoppningsvis kan det här bli en katalysator som får många att byta Aftonbladets trötta sida mot något intressantare - som länkar vidare till mångas insikter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar