onsdag 10 september 2008

Affiliate

Det är allt fler som inser fördelen med affiliate-program. För några procent på försäljningskostnaden är det möjligt att skaffa tusentals annonsplatser och den stora fördelen är att de platser där annonserna förekommer är välvilligt inställda till företaget de gör reklam för.

Själv är jag affiliate via Tradedoubler. Det ger mig möjlighet att länka till sajter jag gillar och som tack för hjälpen får jag någon eller några procent på försäljningen. Själv ser jag det mest som en service för de som läser när jag länkar direkt till boken jag skriver om. Jag gillar Adlibris och är själv nöjd kund, det är en förutsättning annars tappar jag onödig kredd för någon kronas ersättning.

Det som är mest fascinerande är att se vad olika typer av affärer värderas till, vad exempelvis Tradera betalar för en ny användare. Det ger ett rätt intressant perspektiv på hur mycket framtida affärer de förväntar sig göra med den nye användaren. Det är lätt att bli förvånad, men när man ser på de alternativa sätten att locka nya användare via mer traditionell reklam så är ersättningarna högst rimliga. Det finns förmodligen också en förväntan att en ny användare missionerar för sina vänner och att en betald ny kund förhoppningsvis ger två-tre kunder via referenser.

Idag är det huvudsakligen näthandel som använder affiliate-marknadsföring, men en växande trend är att få tillstånd att ringa upp. Om du godkänner att ESB ringer dig är chanserna betydligt större att banken lyckas locka dig betala mera pengar. I och med att du först godkänt att de ringer kommer du för att vara konsekvent också ta dig tid att lyssna på vad de har att säga. Det här är naturligtvis värt pengar för ESB, pengar de gärna betalar till en köpt länkare som mig själv.

Inga kommentarer: