måndag 8 september 2008

Cloud computing

Cloud computing är modernt. Molnet är internet och poängen är applikationer som ska vara tillgängliga överallt. Bra exempel är webmejl och i princip allt från Google. Fördelen är att någon annan tar ansvar för att mina applikationer fungerar. Det är naturligtvis ett stort plus.

Det som sägs driva trenden är de nya söta kraftlösa nätböckerna (netbooks). Små datorer med små skärmar och med prestanda som en nyss avskriven dator. Den funkar att surfa med men jag har svårt att se mig själv återgå till 90-talets skärmupplösning när det handlar om något annat än hobbyanvändning (som att skriva det här till exempel).

Visst finns det tjänster som passar väldigt bra för cloud computing, men det finns samtidigt ganska många som inte passar. Visst finns det fina fördelar att vara online, men du är inte alltid online och oavsett vad någon säger så kommer det ta ett bra tag innan du är det.

Nackdelen är att datorn kommer upphöra att fungera när du saknar uppkoppling vilket inte är allt för ovanligt när jag lämnar kontoret. Bara för att det finns applikationer som fungerar online finns det ingen anledning att konvertera in all annan användning i molnet.

Den viktigaste frågan att ställa är om det här är något som du verkligen vill ha? Själv håller jag tummarna för att mina viktigaste program fortsätter snurra utan internet. Det ger mig en sorts inre frid.

Även om jag råkar bo i det mest uppkopplade landet av alla, med 3G-uppkoppling på datorn sedan flera år så känns inte internet tillräckligt stabilt än. Den dagen jag kontaktar 112 via datorn då lovar jag att jag gärna byter.

--

Uppdaterat relaterat i NyTeknik

1 kommentar:

Anonym sa...

In med allt i molnet!

Det genererar trafik och därmed större vinster och krav på mer kapacitet och prestanda i näten. Jättebra för oss som jobbar med tele/datakom.

Och om du alltid behöver vara uppkopplad, kommer du kunna vara det.