måndag 29 september 2008

Hur du lyckas med mjukvara som service

Ett av de vanligast sättet som användare hittar till den här sidan är när de söker på Cloud computing på Google. Eftersom jag inte skrivit proportionerligt mycket om det finns det god anledning att skriva lite mer om molnet.

Cloud computing innebär att applikationerna ligger på nätet och att de ofta accessas via en browser. Data och mjukvara ligger centralt på stora servrar i stora datorhallar. Vill du veta mera fakta finns det som alltid på Wikipedia, lite mer åsikter finns på Steve Rubels läsvärda blogg.

Fördelarna

Att sälja program som en tjänst har flera fördelar, både för användaren och för den som säljer mjukvaran. Användaren behöver inte själv ta ansvar för att programmet fungerar och det blir möjligt att använda från vilken internetuppkopplad dator som helst. Leverantören slipper distribuera mjukvara och ge support på allehanda mystiska fel, funkar servern funkar programvaran.

För att få marknadsföring att fungera är det viktigaste att det är lätt att prova och helst ska det vara gratis. Fördelen med att sälja mjukvaran som en tjänst är framförallt att det går att vänta med att ta betalt utan att för den skull riskera att betalningen uteblir. De företag som levererar molnapplikationer ser långsiktigt på användarna och sett över flera år finns det goda chanser att tjäna pengar.

Att prova ett program en månad eller kanske ett år gratis kommer att ge mig ett nytt sätt att arbeta och när programmet skapat en förändring blir min betalningsvilja en helt annan. Om jag bevisat för mig själv att programmet löser mina problem så kommer inte en mindre avgift att skrämma bort mig, förutsatt att programmet är tillräckligt bra. Visst kan jag hitta sämre alternativ gratis, men förmodligen kommer flera med mig inse att letandet blir jobbigt.

För att lyckas

Det grundläggande är att ha en bra tjänst. Sen gäller följande regler:

- Gör det enkelt att prova, erbjud ett gratisalternativ

- Skapa inlåsning, något som gör det besvärligt att byta till en annan konkurereande tjänst

- Skapa tjänster som ger ett mervärde utan att för den skull försämra grundtjänsten

- Gör det enkelt att missionera om din tjänst så att du får nya användare via viral marknadsföring

- Fokusera på en smal målgrupp och dominera, försök inte fånga alla användare från början

Exempel

Jag använder Mozy som backup. Det fungerar helt automatiskt och jag kan känna mig säker på att mina bilder inte försvinner med nästa hårddiskkrasch. Sett över tre år är det samma kostnad som att köpa en USB-hårrdisk och eftersom jag inte litar på en hårddisk efter tre år ger Mozy mig betydligt mer valuta för pengarna. Dessutom är det automatiskt, det är inte USB-hårddisken…

Slarvigt räknat är jag på tio år värd 6000 kr för Mozy och så länge de fortsätter leverera fungerande programvara är jag förmodligen fortsätta vara kund. Det är lätt att bocka av hur de jobbat enligt tipsen ovan och de har därför en självklar plats i molnen.

Inga kommentarer: