tisdag 9 september 2008

Bilder


Den viktigaste delen i en presentation är inte de fakta jag levererar, det är känslan. Ett enkelt knep är att använda bra bilder som förstärker det jag säger och därmed påverkar mer.

Jag börjar med en lista av argument. Nästa steg är att hitta en bild som sammanfattar det jag vill säga, som hjälper mig förmedla en känslan av mina argument. Bilderna har fördelen att de kan säga sånt som låter skrytsamt och lättköpt utan att det för den skull faller någon skugga på mig. Det är inte alltid lätt att hitta en bild som säger allt, men med lite fantasi så går det ofta att hitta några bilder som säger det jag menar, men som jag inte vill säga rätt ut.

Det har tidigare varit ganska dyrt att använda fina studiobilder, men nu har det blivit betydligt enklare. Det första att lära är grunderna i Creative Commons licensmodell, den är vanlig exempelvis på Flickr. Här lägger många mer eller mindre professionella fotografer ut bilder och det är tydligt angivet vad som får användas hur under vilka omständigheter. Därefter är det bara att börja leta, det finns hur många bilder som helst.

En annan variant är att använda bildförmedlingar som Dreamstime där jag efter registrering kan ladda ner foton av hög kvalitet att använda gratis.

Inga kommentarer: