tisdag 23 september 2008

Påverkan, del 5

I trafiken visar studier att vi väntar mycket längre med att tuta på fina bilar som inte åker när det slår om till grönt. En dyr bil ger status och därmed auktoritet. Även om jag rent principiellt hellre skulle tuta på en fin bil så är det förmodligen inte vad jag gör i praktiken.

Det finns flera exempel när auktoritet påverkar på ett rätt besynnerligt sätt och det beror på att du under många år lärt dig att livet blir enklare om du gör som auktoriteterna säger.

Auktoritet förmedlas på många sätt. En viktig markör i dagens affärsmöten är telefonen och datorn, en stor telefon och en liten dator är tydliga tecken på auktoritet och makt. Kläderna spelar också en viktig roll. I rätt situation är till exempel kostym helt överlägsen klädsel om jag vill att folk ska tro på det jag säger utan allt för mycket ifrågasättande.

Auktoritet är den femte principen för påverkan. Den är väldigt enkel att använda och för att få auktoritet kan jag använda de andra principerna för påverkan.

Inga kommentarer: