Häromdagen fick jag instruktioner om att ändra Outlook. Det första var att stänga av mejlnotifieringen, det andra att bara öppna Outlook max en gång per timme.
Det finns studier som tyder på att det förbättrar effektiviteten för dina kollegor, men det sänker din egen produktivitet. För varje mejl du kollar tar det en minut att komma igång med det du höll på med. Egna empiriska studier visar att det dessutom tar betydligt längre att komma igång när jag jobbar med tråkiga arbetsuppgifter. Med tjugo mejl om dagen blir det lätt en timme eller två i avbrott per vecka, helt i onödan.
För många blir det samma med mejlen som telefonen, kommer det ett mejl så tror man att det är förväntat att man ska läsa och besvara direkt. Det behöver det inte vara. Det viktiga är att läsa och agera, det vill säga att om någon förväntar sig ett svar så ska det svaret skickas när du väl bestämmer dig för att jobba med e-mail. Det sämsta sättet att kolla mejl är att bara läsa mejlen och sedan låta dem vara till senare.
--
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar