Till en början verkar det ganska harmlöst. Trygg Hansa delar ut gratis reflexvästar till Sveriges daghem. För en mindre engångssumma så köper de en reklamplats på söta barn som utan större vetskap spankulerar på stadens torg och parker. Föräldrarna tycker det är bra – tänk att Trygg Hansa är så himla sjysta att de delar ut reflexvästar gratis!
Varför gör Trygg Hansa så här? Naturligtvis för att de identifierat en potentiell målgrupp. Dagisföräldar ska precis köpa hus och göra många andra stora investeringar som kräver försäkringar. För några få kronor köper Trygg Hansa väldigt mycket mer goodwill än de någonsin kan åstadkomma med traditionell reklam. Trygg-Hansa har på två år delat ut 300 000 västar. Det betyder att 75 % av alla landets dagisbarn gör reklam för Trygg-Hansa när de lämnar förskolans inhägnade gård.
Det smarta i upplägget är att ingen tycker att det är reklam. Det är tvärtom en samhällsinsats. Det här är en variant av gerillamarknadsföring. Vill man göra reklam i stealth-läge är det svårt att hitta ett bättre exempel. Tydlig exponering av varumärket men utan märkning som reklam. Ungefär som med badringarna på badplatsen, vilket bolag var det nu igen…?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar