Lite beroende på vilken McDonalds-restaurang man besöker så är ballongkampanjen mer eller mindre aggressiv. Vissa restauranger har ett ställ med ballonger där barnen själva plocka en reklamballong, andra verkar ha dedikerad personal som aktivt prackar på alla barn under sju års ålder en ballong.
Tanken är smart. Förmodligen kommer barnet att gå runt på stan i ytterligare en timme med ballongen i handen. Alternativkostnaden att ha anställd personal som går runt med reklamskyltar är otänkbart högre. Dessutom är barnet mycket gulligare än den tonårige köttvändaren vilket gör reklambudskapet ännu lite vassare.
Om frågan till den föräldern varit ”Är det ok att ditt barn gör reklam för oss med den här dåliga ballongen?” hade säkert några föräldrar svarat reflexmässigt nej. Men nu är det inte så frågan formuleras. Istället får barnet svara på frågan om hos vill ha en ballong och när den väl är överlämnad så har den familjen ”skrivit på” reklamkontraktet.
Det här är ett exempel på reklam som känns som en trevlig gest mot unga besökare. Men egentligen är det genomtänkt marknadsföring med omyndiga reklampelare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar