onsdag 24 september 2008

Påverkan, del 6

Så fort något blir svårt att få tag på så blir jag alltid mer intresserad, man pratar gärna om knapphet (märkligt ord) eller kanske ännu hellre om bristvaror. Det är därför en kö skapar så fantastiskt bra publicitet.

När Apple lanserade sin Iphone så var köerna långa. När Telia några månader senare gjorde samma sak så säger ryktet att de hyrde in folk att stå i kö för att på så sätt få lite extra uppmärksamhet och samtidigt skapa ett större ha-begär hos de som inte stod i kön. Seth Godin skrev en väldigt bra post om fenomenet bristvara och hur man som marknadsförare ska ta till vara på viljan att vara först, stå i kö och få det alla vill ha.

Det är ovanligt ofta försäljare försöker måla upp bilden av att de säljer en bristvara. Ett klassiskt knep är ”titta-på-lagret” om TV:n jag ville köpa verkligen finns kvar. Kanske har den sålt slut? Under den tiden försäljaren går och tittar (läs: tar en kopp kaffe) ökar min vilja att köpa just den TV:n, av den enkla anledningen att jag kanske inte får. När försäljaren någon minut senare återvänder med glädjebeskedet att han faktiskt hade EN TV kvar så vet han att jag förmodligen slår till, om inte annat så för att hinna före någon annan.

Det här är det sjätte och sista exemplet på principer för påverkan. Det här är en princip som är väldigt lätt att tillämpa med enkla skarvningar, men kom ihåg att inte ljuga så att du kan bli synad.

Inga kommentarer: