Varje presentation måste undvika de fem dödssynderna:
- Inget tydligt budskap
- Ingen värde för den som lyssnar
- Inget flyt
- Alldeles för detaljerat
- Alldeles för långt
Budskapet kan gärna vara generellt, om du hela tiden talar till en homogen målgrupp blir det effektivare att hitta generella exempel och universella säljandande berättelser. Värdet är förmodligen det samma för varje företag du besöker, men naturligtvis måste du peka på värdet för alla personer du möter. Vad är värdet för försäljningschefen, marknadsavdelningen, produktexperten och ekonomiavdelningen? Värdet måste kunna skrivas i reda pengar, underbyggt med trovärdiga respekterade referenser.
Flyt får man med träning. En presentation är aldrig bra de fem första gångerna, därför är det viktigt att träna. Själv har jag provat att spela in det jag säger för att själv kunna lyssna på hur det egentligen lät när jag sa det. Det jag märkt är att det framförallt är de allt för detaljerade detaljerna som förstör presentationen. Är det du säger långt från glasklart blir det frågor och med frågorna försvinner ofta drivet.
En fördel med att spela in det man säger är att det är ett bra underlag för att skriva ner detaljerna. Det är väldigt proffsigt att lämna över något skrivet efter presentationen, något välformulerat och gärna detaljerat som kompletterar känslan du presenterat. På så sätt går det att komprimera presentationen så att mottagarna är mottagliga för det du säger. Lämna aldrig ifrån dig din presentation, utan dig ska den falla helt platt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar