måndag 11 augusti 2008

Serpen - det personliga varumärket

Alla vet att man lämnar ett ganska rejält avtryck efter sig när man använder internet. På mindre än fem minuter kan du sätta upp loggning av din webbsida via Google och direkt få statistik över det mesta. Att det går att få fram den här typen av information är inte direkt förvånande, men att det är så enkelt och så kraftfullt är ganska skrämmande.

Nu är det inte bara hur och var man surfar som spelar roll. I de sociala nätverken sprider sig information snabbt och massivt. I fredags skrev Thomas Hawk hur han blivit behandlad på San Fransisco Museum of Modern Art och Jeremiah Owyang, analytiker på Forrester Research, skriver tänkvärt om hur det man skriver påverkar ens SERP (Search Engine Result Page).

När företag rekryterar blir det allt vanligare att använda Google/Facebook/etc.. för att hitta information om den sökande. Tre av fyra rekryterare använder internetsökningar och avfärdar med hjälp av dessa en tredjedel (!) av de sökande baserat på vad SERPen säger.

Om du inte drabbats av din SERP så är det bara en tidsfråga. För ett par månader sedan skulle jag intervjua några personer vi funderade på att anställa. En av kandidaterna hade kollat upp mig på Facebook, kreativt men kanske inte helt rätt sak att klämma ur sig på en anställningsintervju. Dessbättre hittade han en namne eftersom jag inte finns på Facebook.

Nu vet du varför det bara står Magnus på den här sidan och varför det inte förekommer något företagsnamn. Vill du veta vem jag är så finns det tillräckligt med ledtrådar för att du ska hitta mig på hittapunktse. Det kan du men inte Google klura ut. Det är bra för min och andras SERP.

--

Relaterat i DN, DN, DN, DN

Inga kommentarer: