onsdag 13 augusti 2008

Min fraktion?

Budskap om produkter når inte längre ut via annonser, de sprids från mun-till-mun. Det som tidigare var målgrupper har blivit något diffust svårgreppbart och det går inte längre att nå massmarknaden med den gamla avbrottsreklamen. Jag blir lika förvånad varje gång jag ser att de fortfarande (!) sänder reklam på TV. Jag lyssnar ju bara om jag vill veta, ge mig ett bra sätt att hitta trovärdig information istället.

Gartner skriver om den nya virtuella generation, Generation V. Det är inte en åldersgrupp, de har inga gemensamma intressen och går inte att lokalisera geografiskt. Det som är det sammanförande är närvaron på nätet, hur de påverkar varandra genom platta sociala nätverk och hur de påverkar varandras köpvanor genom marknadsföringsvirus.

Nu kommer allt att bli transparent. Företagen kan inte att gömma sig bakom en fasad, det finns alltid någon på insidan som berättar hur det verkligen är. Det betyder att rätt produkt blir marknadsförd helt utan kostnad, finns det buzz finns det läsare och bloggar/tidningarna genast hänger på. Fel produkt är chanslös, det kommer aldrig gå att sälja konserverad gröt med mördande reklam. Det blir däremot lätt att få folk att köa för rätt produkt, ofta helt utan betald marknadsföring.

Så åter till rubriken, vad är en fraktion? För att marknadsföringen ska fungera så måste jag hitta min fraktion och jag måste få tillstånd att berätta, annars är jag chanslös. Jag måste hitta min psykosociala grupp och leverera något de vill veta och framförallt sprida vidare.

Jag tänker skriva mer om nya sätt att kommunicera. Är du intresserad? Jag hoppas att du kommit rätt och att du kommer tillbaka.

Inga kommentarer: