måndag 25 augusti 2008

Smidighet

En viktig faktor när man använder ett marknadsföringsvirus är smidigheten.

Hur enkelt är det att sprida iden till någon annan? Skillnaden är dramatisk om det krävs ett istället för tre moment. När jag ser något bra på internet finns det alltid ett sätt att tipsa mina vänner, men hur gör man för att sprida exempelvis program?

Det första är att det måste vara enkelt att prova. Det ska inte kosta pengar för ju tidigare du frågar om pengar desto mindre är chansen att du får några. Här klickar alltså den klassiska licensmetoden, icke-bundna hyrtjänster är betydligt bättre.

Det viktigaste med smidighet är att programmet är lätt att ladda ner, självklart att förstå och att det är häpnadsväckande bra. Det måste vara enkelt att missionera och att visa hur mycket bättre tillvaron blir om du använder just den här mjukvaran.

Alla program fungerar inte att sprida på det här viset, men visst går det att paketera om och göra det enklare för förträffligheten att sälja sig själv? Går det kanske att ha en hosting-tjänst för att på så sätt få en smidigare införsäljning? Går det att byta licensmodell för att minska den initiala tröskeln?

Ett exempel på ett bra program är Picasa. Det är lätt att komma igång med och kul att tipsa om. Även om det saknar en hel del funktionalitet så är det tillräckligt bra för att jag ska sälja det gratis. Om det istället var dubbelt så bra men bara hälften så smidigt så skulle varken jag eller de tiotalet personer jag tipsat använda det. Picasa sprider sig för att det uppfyller en grundläggande förutsättningen, det är smidigt.

---

Relaterat i DN

Inga kommentarer: