Säg att ett företag säljer licenser – € 1000 per användare.  Det är en bra produkt och i princip alla kunder som köper den vill inget hellre  än att fortsätta använda den. En licens spar varje användare 2 timmars jobb  varje vecka, det var en säljare som sa det så det kan ju inte vara fel.
Problemet är att det finns en tröskel, presumtiva kunder  tvekar inför investeringen. Det ska oftast inhandlas många licenser, först  några stycken och därefter många fler. Det finns oftast en initialt tveksamhet att  programmet fungerar eftersom alla kunder - per definition som det verkar - har  en "unik" problematik.
Som med de flesta företagslicenser finns det en kostnad och  en underhållskostnad, den senare är ungefär 20 % av den förstnämnda.
Det brukliga sättet är att kunden betalar X * licenskostnad.  Kunden tar således en stor risk innan programvaran börjar leverera de intäkter  som kalkylerna pekar på. Låter det inte bra?
Tänk dig själv att du ska köpa något som du inte riktigt vet  hur det fungerar. Känns det tryggt och säkert eller vill du gärna prova först?  Jag skrev häromdagen om att ta hela  risken, det är ju det företaget måste göra. Låt kunden prova, företaget vet  ju att de kommer bli nöjda. Men hur ska man då ta betalt?
Licensen kostade € 1000. Om vi räknar om det till en  månadskostnad som över tre år ger samma intäkt (nuvärde),  beräknat med en kalkylränta på 10 %, så ger det en månadskostnad på € 41.
Det betyder alltså att kunden istället för att ta ett  investeringsbeslut högt upp i organisationen kan ta en månadskostnad på bara €  41 i månaden, en kostnad som av en slump sammanfaller rätt väl med vad  användaren kostar per timme.
Vad är fördelen för kunden? Naturligtvis den låga risk det  innebär och kanske den frihet som hyran ger.
Vad är fördelen för företaget? Enklare att få avslut i  affärer och en inkomstökning efter år tre på närmare 150 %.
Den här prismodellen ger också möjlighet att använda markandsföringsvirus,  mun-till-mun  och aggressiva affiliate-verksamhet.  Nånting som verkligen drar nytta av dagens moderna kommunikation. Jag ska  förklara mer någon annan dag.


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar