fredag 1 augusti 2008

Jag har slutat läsa tidningar

och då är tanken att jag ska hinna med lite annat. Jag ska lära mig något nyttigt varje dag och då kan jag lika gärna posta lite här, om inte annat så för min egen skull.
Det fanns flera anledningar att jag slutade med nyheter. Framförallt blev jag stressad. Att inte veta vad som händer kändes jobbigt och allt för ofta gick jag in på Aftonbladet och Expressen med det enda resultatet att jag blev nedstämd. Nyhetsvärdet är i de flesta fall förvånande lågt och det går att dela in nyheterna i några enkla fack:
  • Redan kända fakta (fet mat gör dig fet)
  • Följetongsbevakning (hemska saker långt bort)
  • Utspel (det mesta politiska)
  • Kriminaljournalistik (hemska saker som bara gör mig ledsen)
  • Återkommande artiklar (så sänker du din elräkning - samma tips varje gång)
  • Så bra är Mac (känns som varannan teknikartikel i det här landet handlar om Jobs påfund)

Ingen av dessa ger mig något jag vill veta. Händer det något riktigt så får jag veta det av andra. Hela sommaren har jag klarat mig bra utan nyheter och jag känner inte att jag saknar något.

Sen är det det där med vinklingar. Det får jag skriva om någon annan gång.

Inga kommentarer: