fredag 29 augusti 2008

Bättre presentation, del 1

Det var någon som sa att Powerpoint inte är ett presentationsverktyg, det är en krycka. När jag tittar på mina egna presentationer så inser jag hur rätt han hade.

Jag trodde ganska länge att jag var ganska bra på att presentera. Det var jag nog också, men jag har insett att jag kan bli mycket bättre.

Jag har gjort som de flesta gör, skrivit upp mina stödanteckningar och sedan pratat kring dessa punkter. Presentationen blev säkert informativ, men jag har bara levererat fakta.

Presentationen ska sälja en känsla, en bra historia, något som jag brinner för. Det ska kompletteras med fakta för att motivera beslutet, men det är inte huvudfokus för presentationen. När jag står framför någon har jag så mycket mer kraft att ge ett intryck. Fakta kan jag leverera senare, varför inte i skriven form? Men först måste mina känslor sälja idén.

Inga kommentarer: