tisdag 26 augusti 2008

Påverkan, del 3

I tidigare poster har jag skrivit om att vara konsekvent och att hamna i skuld. Idag har det blivit dags för Sociala bevis.

Från det vi föds vill vi vara som andra, passa in och inte avvika allt för mycket. Det här är djupt rotat och det finns egentligen ingen som avviker från den här regeln. De som tror sig avvika gör det för att få social bekräftelse i sin egen grupp, en punkare är till utseendet rätt olika de andra på bussen men jämfört med en annan punkare avviker han faktiskt föga.

När det gäller försäljning och påverkan så fungerar det alltid att referera till hur alla andra gör eller gjort. Kan jag berätta vad förebilderna i branschen lyckats med finns det få som vill göra tvärt emot. Det blir löjligt enkelt att nå konsensus även om vi tyckte helt olika från början. För så länge du gör som alla andra kan du det väl inte bli fel?

1 kommentar:

Patrik Skjelfoss sa...

The best-run businesses run SAP.