tisdag 5 augusti 2008

Vatten på flaska

Förra sommarens stora miljödiskussion handlade om buteljerat vatten; Ramlösa, Loka och många andra. Miljöministern skulle sluta köpa vatten till sina anställda och all offentlig förvaltning skulle övergå till kranvatten.

Enligt rapporten ”Vatten på flaska – en onödig lyx?” författad av konsumentföreningen Stockholm motsvarade transporterna för allt buteljerat vatten i Sverige 6000 bilars koldioxidutsläpp. Eftersom varje bil åker 1500 mil om året motsvarar det 9 000 000 mil, en mil per person i landet. (20 000 ton Co2)

Totalt säljs 181 000 000 liter vatten i Sverige, drygt 20 liter per person. Antalet mil delat med antalet liter resulterar i att en liter vatten är lika med 500 meter bilåkning. Är det försumbart? Ska man sluta dricka vatten och fortsätta använda bilen som man alltid gjort? Ska miljödebatten fokusera på de små detaljerna eller försöka komma tillrätta med de stora problemen?

Igår cyklade jag till simhallen istället för att ta bilen. Fem kilometer dit och fem kilometer hem. På en dryg halvtimme har jag alltså cyklat ihop en hel årsförbrukning vatten. Jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag dricker bubbelvatten; oavsett tid, plats och form. Och jag kommer fortsätta skriva om miljötips utan signifikans och saker som skulle kunna orsaka förändring.

Inga kommentarer: