söndag 10 augusti 2008

Händelsekedjor

Lyssnade lite på Brian Tracy idag. Det är en man som kan prata om många olika saker, men idag och just för mig så pratade han om komplexitet. Hans enkla tes är att komplexiteten är detsamma som antalet steg i det du försöker göra i kvadrat. Skicka ett mejl – ett steg. Be någon annan skicka ett mejl – två steg. Skicka ett brev – fyra steg (skriva, hitta kuvert, hitta frimärke, gå till brevlådan). Det betyder att komplexiteten är 1, 4 respektive 16; vilket väl stämmer ganska bra? Tiden och risken för fel ökar exponentiellt.

Vad har det för praktisk betydelse? Ta försäkringsbolaget (jag kan tyvärr inte säga vilket) som hade en ganska omständlig process för att godkänna livförsäkringar. Totalt lade bolaget 60 minuters arbete på försäkringen, men det var en process i hela 22 steg vilket tog 5-6 veckor i normala fall. Det betydde att den tänkte kunden redan var någon annans kund. Genom att sammanföra huvuddelen av stegen till ett enda kortades hela processen ner till tre steg och tiden att återkomma med besked blev istället 24 timmar. Vilket naturligtvis genererade rysligt mycket mer affärer.

Det här förklarar varför något som i sittande möte kan lösas på en kvart istället tar en hel dag att lösa på distans. Samla alla i samma rum, eller webbmöte för den delen, så minskar komplexiteten direkt. Att skapa händelsekedjor kommer bara att öka tiden och risken för fel.

2 kommentarer:

Oskarand sa...

Jag gillar verkligen Brian Tracys korta men handfasta tips. Det är inget skitsnack utan bara riktig bra tips. Vilket program är detta för jag känner inte igen det?

Magnus Fasth sa...

Hej och tack för din kommentar,
det är från Brian Tracy - The Power of Clarity.