Jag har fastnat flera i hissar fler gånger. Då kändes det ju tryggt att veta att det längst ner i hisschaktet finns det två rejäla fjädrar som bromsar fallet. Nu har jag i och för sig lärt mig att de inte är till för passagerarna utan för reparatören, så så mycket för den falska tryggheten.
Paradoxalt nog är det farligare att åka för få än för många i en gammal hiss. Sedan urminnes tider har hisskonstruktörerna insett att det måste finnas bromsar om motorn havererar och hissen börjar falla. Det man inte alltid tänkt på är det motsatta. Alla hissar har motvikter för att avlasta motorn. Åker du själv i en gammal hiss väger motvikten mer än du eftersom den är satt till ungefär halva maxlasten. Alltså, går motorn sönder så kommer motvikterna att åka ner i källaren och du ut genom taket.
På en workshop med Europas största hisstillverkare fick jag lära mig att moderna hissar har bromsar åt två håll.
2 kommentarer:
Hej, det var intressant att läsa om hissarna, men jag undrar: Om den gamla hissen går
sönder, åker inte reparatören upp i taket då? Eller jobbar hissreparatörer i lag, säg fem och fem, för att vara säkra på att ramla ner och tas emot av fjädrarna om något går fel?
Hej Johan, tack för din kommentar och ursäkta mitt sena svar. Trodde frågan var ironiskt retorisk, men efter att ha läst den några gånger så gick det faktiskt att förstå att du verkligen undrade.
När hissreparatören är längst ner i schaktet så händer det att någon åker i hissen. Då är fjädrarna där för att skapa en lucka mot mellan golvet och kabinen så att reparatören kan fortsätta sitt arbete (liggande) tills hissen åkt upp igen.
Skicka en kommentar