Den marknadsdrivna produktutvecklingen fokuserar på befintliga kunder och förutsätter att de kunder man har är representativa för de kunder man kommer att få. För mogna produkter kan det här eventuellt vara en korrekt strategi, men det leder till en ganska konservativ produktutveckling.
För nystartade företag är den här strategin ofta destruktiv eftersom de första kunderna skiljer sig radikalt från de framtida. Den som lyssnar på de som först hoppar på tåget är dömda att misslyckas. Idéer som att kunderna betalar utvecklingen leder till att företaget får betalt för utveckling som ingen vill ha...
- Vi lyssnar inte på vad kunderna vill ha, vi fokuserar på att ge kunderna något de inte visste de behövde.
Det är rätt inställning om man istället driver utvecklingen marknadsföringsdrivet. Hur behöver produkten utvecklas för att nya kunder ska köpa den?
Som allt annat så bygger korrekta strategier på solid kunskap. Du måste veta och du måste förstå vad det är som driver affärerna. Utan fingertoppskänsla för vad marknaden vill ha är du chanslös.
Hur skaffar man sig kunskapen? Framförallt genom att tala med kunderna och genom att förstå vart kunderna är på väg. Det betyder nödvändigtvis inte att du följer alla trender, det som är modernt är inte alltid det som dina kunder kommer att annamma. Men du måste ha en story som förenklar och förbättrar deras liv.
Läste en intervju med Seth Godin och eftersom sidan handlar om Apple så är det naturligtvis just Apple - ett paradexempel på marknadsföringsdriven utveckling. Det intressanta är att Apple inte pratar om produkter. De säljer en känsla.
Det viktiga för produktutvecklingen är att leverera något som uppfyller löftet. Det som driver utvecklingen är alltså den historia de valt att berätta. Produkternas enda uppgift är att leva upp till historien. Historien om det enkla lyckliga livet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar