torsdag 29 januari 2009

Vad betalar Spotify för musiken

Det är ingen som riktigt vet hur mycket Spotify betalar för musiken. För att förstå proportionerna så kan man jämföra med vad andra betalar för liknade tjänster. LastFM betalar ungefär 1 öre per låt. Eftersom Spotify infogar reklam mellan ungefär var sjätte låt så betyder det att varje reklampaus måste inbringa ungefär en 10-öring, 6 öre till artisterna och så lite till Spotify.

Det är lätt att tro att det är Spotify som behöver reklamen, men det är egentligen tvärt om: Det är reklamen som behöver Spotify. Musiken behövs som en bärare av budskapet.

Allt eftersom traditionella reklamkanaler som TV och radio tappar betydelse så måste reklamen hitta nya kanaler. Som jag skrev om häromdagen så är det viktigt att reklamen är anpassad för lyssnaren och att det på något sätt finns en acceptans att reklam är en del av produkten. Här har Spotify lyckats med bedriften att framhäva reklamen som något bra, ett budskap som tidningar och tyckare förmedlat till den oinvigda allmänheten. Samtidigt har de full kontroll på vem jag är, var jag bor och vad jag gillar för musik. Det finns alltså goda möjligheter att nå precis den jag vill, något som blir en allt viktigare strategi när vi kan välja vilken reklam vi tar till oss.

Om du vill lyssna på min musik och kanske få ”mina” reklamjinglar hittar du min spellista i högerkolumnen.

Twingly IDG, IDG, IDG, IDG, IDG, NyT, NyT, DN, SvD, SvD, AB

Uppdaterat 20 aug:

Enligt Rapport, kanske inte en av världens trovärdigaste källor men ändå, så betalar Spotify 0,2 öre per spelad låt. Enligt andra källor går endast 10 % av dessa pengar till artisten eftersom strömmande ljud räknas som nya medier, något där skivbolagen anser sig ha stora kostnader.

Det här betyder att Spotify betalar ungefär som Sveriges Radio när de spelar en låt. SR betalar 70 kr / min vilket ger 200 kr för en låt med säg 100 000 lyssnare. Även om inga siffror är exakta så är storleksordningen den samma.

Inga kommentarer: