fredag 23 januari 2009

Mer om chefer

Häromdagen skrev jag några ord om boken “Keeping the people that keep you in business”. Inlägget handlade lite om inkompetenta chefer och många drog den felaktiga slutsatsen att JAG har dåliga chefer. Det var egentligen inte det det handlade om.

Jag ägnade mig helt stilla åt lite omvänt tänkande. Om jag vill vara en bra chef så måste jag veta vad jag INTE ska göra. Jag måste förstå vad som gör kollegorna irriterade, vad som får dem att fundera på annat arbete och framförallt vad jag kan göra för att hålla ihop teamet. Skulle jag byta jobb så skulle det förmodligen vara för att någon annan jag jobbar med gör det.

Slutsatsen är alltså att förstå drivkrafterna och i med det kunna göra saker för att motverka dem. Vad gör jag för att se till att det är ett bra jobb?

Inga kommentarer: