onsdag 12 november 2008

Nöjd eller lojal

Innan man tänker efter så kan man tro att nöjda och lojala kunder är ett och samma. Så är det inte. Nöjda kunder är nödvänigtvis inte lojala, lojala kunder är nödvändigtvis inte nöjda.

Vilka kunder vill du ha? Naturligtvis de lojala, det är de som potentiellt kommer att missionera om din produkt och skaffa dig nya användare. Det betyder inte att kunden är helt nöjd med din produkt, men hon tycker den är tillräckligt bra för att vara värd att rekommendera.

Picasa är ett utmärkt exempel. Jag kan inte säga att jag är nöjd med Picasa, men det är i vissa delar så himla smidigt att jag inte kan låta bli att missionera både här och i verkligheten.

Med Photoshop är det precis tvärt om. Jag är nöjd med programmet, men jag är inte lojal. Jag tror inte jag rekommenderat Photoshop till någon, det är alldeles för komplicerat för att jag ska vilja supportera ens mina bästa vänner.

För att få reda på vilka kunder som är lojala finns det en enkel fråga du behöver ställa.

Inga kommentarer: