måndag 17 november 2008

Avbryt gärna om ni har frågor

Jag vet inte varför jag säger det men jag har insett att det är ganska dumt:

- Avbryt gärna om ni har frågor…

När jag presenterar så är det sämsta som kan hända att de som lyssnar börjar avbryta med dåliga, irrelevanta frågor. Det näst sämsta är att de frågar om sånt som jag snart ska berätta om. I inget läge är det bra att få frågor mitt i, i alla fall inte om jag är förberedd.

Jag har presenterat vårt företag och vad vi gör säkert 200 gånger för 100 olika kunder. Jag vet vilka frågor jag kommer att få och jag vet precis vad jag ska säga. Att få de här frågorna för tidigt gör bara en sak, de sabbar mitt flyt.

Igår pratade jag med en granne som är advokat. Han hade en medvetens strategi att sabba motståndarens framläggande med förtydligande frågor om han tyckte att motståndaren lät för bra. När jag hörde det så bestämde jag mig; inga mer frågor när jag presenterar.

- Skriv ner vad ni inte förstår och vänta med frågorna tills det passar mig!

Undvik dumma frågor

Det är viktigt att undvika irrelevanta frågor främst för att det sabbar känslan jag vill förmedla. Här är några sätt att minska antalet dumma frågor:

- Ha snygga kläder – jag har alltid kostym när jag presenterar. Det skapar en viss distans vilket minskar antalet irrelevanta frågor.

- Planera presentationen – lär dig när vilka frågor kommer och se till att presentera svaret på dessa strax dessförinnan. Det här fungerar bäst för presentationer du gör upprepade gånger, men är också en bra förberedelseövning inför en ny presentation.

- Spela in mötet med diktafon – ett väldigt enkelt sätt att reducera alla typer av onödigt prat i möten. Vitsen med inspelningen är dels att kunna lyssna på sig själv och att dokumentera mötet för överlämning till andra i projektet.

- Svara överdrivet noggrant på de dummaste frågorna. Det avhåller andra från att ställa den typen av frågor utan att du behöver säga det uttryckligt. Den här metoden fungerar även bra mot chefiga översittartyper som från tid till annan dyker upp på mina möten.

 

3 kommentarer:

Torsten sa...

Hur många åhörare brukar det vara på en typisk presentation?

När jag själv presenterar något tycker jag ofta att det är ganska bra att få frågor under själva presentationen. Det blir någon slags fingervisning på om jag håller ungefär rätt nivå på det jag säger eller inte. Men då är det oftast ganska små grupper med 5-10 personer. Jag kan tänka mig att det passar sämre i lite större grupper.

Anonym sa...

Frågor är ett gissel. Jag avskyr frågor när någon presenterar. För min del tycker jag att jag misslyckats när jag får frågor, alternativt att den som frågar misslyckats med att förstå det enkla budskapet i det jag försöker leverera. Jag är inte så bra på presentationer egentligen men jag tycker de är ganska roliga att göra.

För övrigt försöker jag hålla mig i det längsta med att fråga frågor på presentationer men ibland måste man verkligen eftersom den som försökt leverera ett budskap misslyckats enligt mig.

När man pluggar blir man verkligen avig mot dumma frågor, problemet med de dumma frågorna är att de oftast kommer från raderna längst fram och en polare till mig har en teori om att de inte ser hur mycket de gör bort sig när de ställer frågorna.

Klurigt det här...

Magnus Fasth sa...

Hej Torsten och Zikes, kul med kommentarer!
Jag skiljer på två saker, presentationer och diskussioner (workshop som det heter på svenska) som jag leder. När det är tänkt att vara en presentation har jag förberett en röd tråd som helst inte ska brytas av dumma frågor (oavsett hur många som lyssnar), när det är diskussion så tycker jag precis som du Torsten.
När man lämnat högskolan så känns det som det är killarna som oftast satt längst bak som börjat ställa frågor istället. Men det kanske bara är för att jag jobbar med försäljning...