torsdag 13 november 2008

Svävar på moln

De senaste dagarna har jag levt i molnet och förlitat mig helt på diverse nätbaserade tjänster. Hårddisken i datan beter sig som mina hårddiskar brukar göra efter ungefär ett år och det är följaktligen dags att byta. Det har varit långt ifrån problemfritt. Att snabbt och enkelt återställa backup-kopian var inte riktigt lika enkelt som jag kom ihåg det.
I nån tidigare post var jag visst lite tveksam till hela cloud computing grejen, men jag måste säga att när den vanliga datorn ger upp så är det fantastiskt att några delar av ens liv kan fortsätta fungera, om än med lite uppkopplad konstgjord andning.

Provade en ny tjänst som verkar ganska smidig, Waula. 1 GB fildelning i molnet och möjlighet att dela med sig av vissa delar till vissa utvalda. Det funkar via brandväggen på jobbet så det verkar lovande, men jag får återkommer när jag testat lite mer. Om jag får igång datan vill säga.

Inga kommentarer: