tisdag 25 november 2008

Spela in möten


För några veckor sedan köpte jag en Zoom H2 till kontoret. Eftersom många av mina medarbetare reser en hel del är det svårt att samla alla för kompetensutveckling. Om vi spelar in dessa workshops så att de som inte är där kan ta del av den samlade visdommen.

Om H2

Inspelaren fungerar alldeles utmärkt och sparar direkt till mp3 vilket passar ändamålet utomordentligt. Den har bra mikrofoner och inbyggd kompressor, vilket gör att svaga signaler förstärks så att både de som sitter nära och långt ifrån hörs ganska bra. I och med att det är digitalt blir det minimalt med brus och det som brukar störa är ofta de naturliga bruskällorna som finns i ett konferensrum, tex projektorn.
Som all känslig elektronik så påverkas mikrofonerna av radiosignaler. Det är därför viktigt att mikrofonen placeras en bit ifrån datorer och telefoner (eftersom båda numera innehåller denna störningsfunktion).

Om inspelningarna

När jag har viktiga genomgångar med kunder kan det också vara bra att spela in. Senast i torsdags hade jag en fyra timmars introduktion som skulle vara nyttig för samtliga framtida projektdeltagare att ta del av. Därför bad jag att få spela in, något som i de flesta sammanhang är förvånansvärt okontroversiellt.
Istället för att jag måste introducera nya projektdeltagare kan du nu ta del av förstahandsinformation från kundens bästa kunskapskälla, kompletterat med frågor från de två gökarna (jag och min kollega) som var där. Det här är ett fantastiskt effektivt sätt att överföra kunskap, speciellt som när den som lyssnar enkelt kan göra det i 50 % högre hastighet (finns en smidig funktion i Windows Media Player för att höja hastigheten med bibehållen pitch, alltså utan att det låter som Knatte och Tjatte).

Som utbildning

Själv använder jag inspelningarna för att lära mig vad jag säger och hur det låter.
Det jag inser ganska snabbt är att stickspår utanför det bestämda manuset sällan blir särskilt tidseffektiva. Dessa exempel tar betydligt mer tid än de tillför mer kunskap för åhörarna. Därför har jag efter att ha lyssnat insett att även stickspåren bör förberedas och stramas upp. Det är ju sällan de frågor jag får kommer som en överraskning...

4 kommentarer:

Torsten sa...

Du borde ha köpt en Zoom H4!

Jag har en sådan. Och förutom H2-funktionerna innehåller H4 även en 4-kanalers portastudio. Riktigt roligt och lätt att använda.

Blir en av konsekvenserna av att du spelar in att det kommer färre frågor?

Magnus Fasth sa...

Nej, jag har inte märkt att det blir inte färre frågor. Möjligen lite färre dåliga frågor...

Anonym sa...

Bra med snabba-på-funktionen. Har inte testat den ännu men mitt största problem är annars att det är så segt att lyssna på ett föredrag eftersom folk pratar så långsamt. :-)

Anonym sa...

Mitt största problem som föredragshållare (eller om jag skall kalla saker vid dess rätta namn, lärare) är att jag tycker det är segt att prata långsamt. Det är roligare att prata fort så man kommer någonstans. Problemet är ju då att jag kommer i mål, men jag får inte med mig så många fler...