För många år sedan skulle Howard Moskowitz försöka komma på receptet med den perfekta tomatsåsen. Han gjorde som man gör, sätter upp lite tester med ett snitt av befolkningen och låter de bedöma olika såser utifrån ett antal kriterier. Genom att variera sötma, syra, styrka och textur (alltså om det är klumpar eller inte) så försökte han hitta den perfekta balansen – tomatsåsen som alla gillar.
Problemet var bara att när experimentet var genomfört så gav inte datan några entydiga svar. Det vissa gillade tyckte andra inte alls om. Det gick inte att hitta konceptet till den perfekta såsen.
Vad lär man sig av detta?
Det är inte lätt att hitta något som alla gillar. Det är inte ens säkert att det är det man ska eftersträva. Det vissa älskar kommer andra att hata, det är ett faktum som man måste förstå. Om det så är design av ett dataprogram eller optimering av ett recept så kommer det alltid finnas olika smaker.
Hur löser man problemet?
Man gör naturligtvis som Moskowitz. Han konstaterade att det inte fanns en perfekt pastasås, det fanns tre; vanlig, stark och en med stora bitar. Genom att erbjuda några väl genomtänkta alternativ så hittar alla sitt alternativ. Det viktiga är förstås att förstå hur variansen ska se ut, något som kräver marknadsföringsdriven utveckling.
Läs lite mer om pastasåsen här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar