fredag 6 februari 2009

Presentationsteknik

Jag har satt upp ett personligt mål och det är att bli bättre på att presentera. Det handlar om att göra många olika saker.

Idag presenterar jag framförallt företaget där jag arbetar och hur vi arbetar. Jag har under de senaste månaderna börjat jobba allt mer målmedvetet för att paketera budskapet enklare, intressantare och framförallt mer känslomässigt.

Traditionellt säljer tekniska företag (som det där jag arbetar) sina tekniska produkter på ett väldigt tekniskt sätt. Det fungerar inte så bra. Det är inte genom att berätta om alla features man vinner nya kunder, det är genom att förmedla känslan att man kan åstadkomma en stor och lönsam förändring. Därför lär jag mig hellre lite mera marknadsföring än jag försöker att bemästra tekniken nuförtiden. Det betyder också att jag hellre hittar slagkraftiga tagg-lines än den exakta tekniska definitionen.

Under våren ska jag jobba vidare tillsammans med några duktiga kollegor och jag tänkte att bloggen får bli ett sätt att dokumentera metodiken. Det betyder att det kommer att bli lite mer presentationsteknik de närmaste månaderna.

Inga kommentarer: