torsdag 5 februari 2009

Google lägger rökridå

Google provar just nu sin nya Ajax-baserade söksida. Det betyder att sök-urlen byter utseende från

http://www.google.com/search?q=lyckan7 till http://www.google.com/#q=lyckan7

Inte så stor skillnad kan tyckas, men det här kommer skaka om ganska många.

När du klickar på den första länken så kommer browsern ta med sig information om vilken sida du kom ifrån. Genom att läsa av länken kan mitt analysverktyg inse att du sökte på lyckan7 och det var så du hittade hit. Det ger mig väldigt viktig information om hur olika människor hittar till den här bloggen. 

Med den nya Ajax-baserade url:en står det ett # och då kommer browsern inte att ta med informationen efter brädgården. Istället för att få veta vad personen sökte på så kommer jag bara få veta att han/hon/det hittade hit via Google. Väldigt mycket värdefull information försvinner helt plötsligt. Google har naturligtvis fortfarande informationen, men varken jag eller de som säljer webbanalysverktyg kommer veta varför besökare hittar dit.

För egen del så spelar det inte så jättestor roll hur folk hittar hit, jag har inget vinstintresse och det jag skriver skriver jag mest för eget intresse. Men för de som driver en kommersiell sajt finns det tre sätt att få trafik. Genom köpta länkar på Google, genom att optimera sajten så att rätt personer hittar dit via vanlig sökning eller att generera trafik via rekommendationer (att andra länkar).

Genom den här lilla manövern så skapar Google en ny nisch. I framtiden kan de sälja informationen om hur folk hittar till din sajt, information som är lika mycket värd som den du betalar för att få dit besökare. Det här är ett genidrag, genom att göra om sök-urlen så kan Google potentiellt fördubbla sin försäljning.

Varför är den här informationen viktig? Huvudsakligen för att det är så här man bygger bättre sajter. Man ser varför folk kommer dit och genom att veta det kan jag anpassa sidan så att besökarna hittar det de vill ha. Informationen om sökning ger alltså en otrolig viktig information för att höja kvaliteten på det du hittar på ALLA sajter. Med den här manövern drar Google alltså undan mattan för det kontinuerliga optimeringsarbetet som sker hela tiden på väldigt många sajter.

Det stora problemet är att Google gör något som deras fans inte gillar och att det ställer till stora problem för den stora massan som inte betalar för att dra trafik till sina sajter. Det här är en typisk åtgärd som skulle få mig att byta sida, från att rekommendera det Google gör till att verkligen avråda.

Läs mer här och här.

Inga kommentarer: