måndag 9 februari 2009

Skrivet manus

Jag har alltid fått lära mig att om du ska hålla tal så ska du inte skriva ett manus. Bill Gove, som jag lyssnade på i helgen, sa precis tvärt om. Han borde veta eftersom han under över 50 års tid försörjde sig på att vara professionell talare.

Inspelningen som jag lånat handlade om flera olika saker men det som gjorde mest intryck var det här med just manuset. Enligt Bill så måste man memorera manuset. Det är först när man kan sitt material som man kan tänka på allt annat som är viktigt när man pratar som tonfall, ögonkontakt och pauser.

För ett par månader sedan började jag skriva ner vad jag sa på ett bra föredrag. Det är rätt tidsödande att lyssna på inspelningen och skriva ner varje ord, men samtidigt så ger det en otrolig möjlighet att metodiskt byta ut olika delar, hitta den bästa ordningen att berätta saker och att förtydliga det som kanske inte blev bra förklarat. Efter att ha lyssnat på Bills råd så tror jag att jag ska plocka fram transkriptionen och börja om. Jag ska skaffa mig ett manus helt enkelt.

Inga kommentarer: