onsdag 18 februari 2009

Nu ska jag f-n visa dom

Det skadar inte att vara lite arg när man ska presentera. Det skärper sinnet. Häromdagen hade jag en intern dragning och av olika anledningar var jag lite ... låt oss säga arg. Precis som alltid så gick jag in med två ansatser

- inte bli provocerad

- nu ska jag f-n visa dom

Det här fungerar. Det är den psykologiska uppladdningen som krävs för att prestera lite bättre, att bli lite vassare och vara lite coolare.

Att inte bli provocerad är viktigt, speciellt i säljsammanhang. När du hamnar mitt bland svåra konstiga frågor så har du förlorat och att börja försvara sig är bästa sättet att kapitulera. Det gäller att lungt och sakligt förklara hur saker ligger till, utan att tveka och utan att  bli irriterad över dumma påhopp (inte alls ovanligt med antagonister i publiken).

Med inställningen att du äger showen så släpper du aldrig in antagonisten. Med ett tydligt inititiv slipper du frågorna och det här ger chansen att leverera budskapet - precis på dina villkor.

Inga kommentarer: