tisdag 31 mars 2009

Vem finansierar Firefox?

Det är många av mina vänner som använder Firefox. Jag borde väl också göra det, men eftersom Chrome funkar så pass bra så ser jag ingen egentlig anledning. Det inte många vet är att det är samma företag som finansierar båda dessa browsers.

Av Firefox omsättning på 70 miljoner dollar så kommer över 90 % från Google i form av kick-back för den söktrafik som Firefox drar till Google. Det är inte så revolutionerande, men det visar tydligt på värdet av att styra ditt surfbeteende.

Google har lovat att fortsätta betala pengar till Firefox i ytterligare två år. Även om Google gärna ser att Chrome blir en huvudspelare (något som jag inte ser några tecken på i min webbstatistik) så är huvudsyftet primärt att Microsoft inte dominerar allt för mycket.

Inga kommentarer: