tisdag 3 mars 2009

Det är inte roligt

Ibland får man intrycket av att det är roligt att ha barn. Det är det inte. Det finns naturligtvis glädjeämnen, men gör man en objektiv analys så överväger faktiskt det negativa. Det här är inte min subjektiva uppfattning, det finns de facto forskning på området och själv läste jag om det här i en artikel på time.com.

Psykologer har mätt - fråga mig inte hur – hur lyckliga människor i sin dagliga gärning och kommit fram till att aktiviteter som träning, måltider och shopping ger större tillfredställelse än att umgås med sina barn. Att vara med sina egna barn hamnar ungefär på samma nivå som att göra det dagliga hushållsarbetet.

Varför är det här rolig information? För att det går stick i stäv med den allmänna uppfattningen - att det ställer självklarheter på ända.

Jag gillar den här typen av nyheter för att det ger mig bra infallsvinklar när jag ska presentera och exemplifiera saker. Att något inte är som man tror öppnar sinnet för att ta in nya intryck.

Inga kommentarer: