fredag 28 oktober 2011

Snatteri

Innan jag ringer någon så brukar jag göra fyra saker:

1. Kolla historiken i Sugar (vårt CRM-system)
2. Kolla LinkedIn
3. Googla personen
4. Kolla in företagets webbsida (oftast inte nödvändigt eftersom jag vet varför jag ringer en viss person)

Igår visade sig att en av personerna jag ringde alldeles nyligen blivit fälld för snatteri i en livsmedelsbutik. Att knycka "mat" för 110 kronor gav dagsböter som summerade till 13000 riksdaler. Den här informationen var publicerad på någon sorts blogg som ville vara en lokaltidning med allmänt skvaller.

Det här ställer en fråga. Vad gör man när en sökning på ens namn inte riktigt ger den bild man vill? Det är inte helt l ätt. Om informationen är publicerad av en riktig tidning med hög cred är det i princip omöjligt att undvika att det kommer dyka upp i din "personliga SERP (Search Engine Result Page)".

Så vad ska Ronny göra?

Eftersom en googling inte är det första jag gör så gör en relevant närvaro på exempelvis LinkedIn ett sätt att undvika att jag hittar till sidan om Ronnys snatteriet. När jag har fått tillräcklig information så slutar jag leta och då dyker snatteriartikeln aldrig upp.

Det andra Ronny kan göra är att skapa en relevant och aktuell ström av information om dig själv som väger tyngre än de ofördelaktiga sökresultatet. Google gillar ny information och det gör att nypublicerat kommer att rankas högre än gammal information vilket på sikt leder till att snatteriartikeln så småningom försvinner ur Ronnys SERP.

Tre enkla knep är att ha någon sorts publik del av din facebookprofil, en offentlig profil på LinkedIn och att ha en offentlig profil på Google. Eftersom dessa sidor har högt anseende så kommer dessa sidor alltid dyka upp högt i SERPen förutsatt att de innehåller de ord som du tror att andra söker på.

Testa att googla på Namn Företag så ser du vad internet tänker om dig. För att få en ofärgad sökning är det mycket viktigt att du använder in-private/incognito-läge när du gör sökningen eftersom sökningen annars kommer färgas av din sökhistorik (läs mer om det på den här sidan om den personliga webben).

För att hålla koll på vad som skrivs om dig bör du sätta upp en sökning på ditt namn. Sätt upp ett Google Alert som ger dig ett automatiskt mejl så fort något nytt matchar en specifik sökning. Själv har jag ett tiotal sökningar registrerade som täcker in såväl mig själv, mina bloggar, arbetsgivare och de produkter jag jobbar med. Det gör att du håller bra koll på om det finns anledning att tillfälligt öka din närvaro på internet (för att trycka undan den där försmädliga rapporteringen om de stulna kondomerna).

Ronny heter egentligen något annat.

Inga kommentarer: